Boerderijproducten van de bestelboer

Bestelboer Maarten Bouten heeft zelf geen moestuin. Deze stadsbewoner bestelt verse seizoensgebonden groenten en fruit bij boeren waarvan de meesten binnen een straal van 20 kilometer van de stad zitten. De producten liggen op een vast tijdstip klaar op ophaalpunten in de stadswijken.  Of hij bezorgt ze aan huis.

Maarten Bouten brengt superverse groenten naar het afhaalpunt van Rechtstreex

Bouten (1983) is directeur van Rechtstreex, opgeleid als stedenbouwkundige. Hij legt nu de brug tussen het land van professionele (biologische) boeren die hun producten direct leveren aan bewoners in Rotterdam.

Om met winst te draaien moeten 2500 klanten wekelijks zo’n duizend voedselpakketten bestellen. Hij krijgt daarnaast steun van subsidiegevers en impact investeerders die willen bijdragen aan het weer menselijk en duurzaam maken van de voedselketen. Rechtstreex is daarmee een professionele organisatie die niet afhankelijk is van vrijwilligers, maar werkt met van een groep parttime ondernemers die op eigen risico distributiepunten organiseren, en zich daarmee voor een dag in de week een inkomen verschaffen.

“Idee voor idee realiseren”

De ervaring van Maarten Bouten: “In de eerste jaren hebben we veel geleerd. In het begin buitelen de ideeën over elkaar heen. We kiezen er nu één uit, die we eerst realiseren. En beginnen dan pas aan de volgende.”

Over zijn klanten: “We hebben ook geleerd hoe weerbarstig de praktijk kan zijn. Er is niet één type consument. Mensen hebben heel veel verschillende wensen. Ze doen graag mee en voelen zich er goed bij om rechtstreeks producten van vaste boeren kopen. Maar ze hebben soms banen die het lastig maken te plannen. Hoe haal je dan op woensdagmiddag of woensdagavond je groentepakket op? Hoe vind je de regelmaat om naar de nieuwsbrief te kijken waar het aanbod van de week in staat en dan je bestelling te doen?”

“Goedkoper dan Ekoplaza”

Over zijn leveranciers: “Het vinden van voldoende goede boeren of mensen die een ophaalpunt willen starten is makkelijker. We groeien 30 procent per jaar. Onze prijsstelling is ook goed. We zitten met onze biologische producten 0 tot 30 procent onder het aanbod van Ekoplaza. Voor reguliere producten zijn onze prijzen vergelijkbaar met die van Albert Heijn. Dat is op zich best knap, want in de industriële voedselketen van supermarkten gaat het alleen nog maar over efficiency.”

De eerste zes jaar werkte Rechtstreex alleen met afhaalpunten. Daarna kwam er een bezorgservice bij: “Wij distribueren vanuit scholen, gemeenschapsgebouwen, gezondheidscentra. Of, zoals in Kralingen, vanuit een garagebox. De menselijke maat is terug: onze wijkchefs maken een praatje met onze klanten en zorgen zo voor een verbindende functie.”

Dit verhaal staat ook in de P+ Special ‘Hoe word ik stadsboer’